.

Chtěli byste si pořídit veterána? Víte ale, co investice do veterána obnáší? Ať už chcete veterána vlastnit pro vlastní potěchu nebo ho chcete následně prodat, je s koupí veterána a jeho následnou údržbou spojena jistá starostlivost a také náklady. V tomto článku shrnuji fakta o koupi, převozu a registraci retro vozidel a také uvádím, s jakými náklady musí majitel veterána počítat.

Sám několik veteránů vlastním a pořídil jsem si k nim i garáž Oldtimerparking v Liblicích u Mělníka, kterou nabízím i dalším majitelům retro aut. Dlouhodobě vnímám, že počet majitelů veteránů roste, což je patrné na různých veteránských akcích jako Jízda veteránů do vrchu nebo Stopou Slánského Oriona. Dnešní ekonomická situace takovým libůstkám jako vlastnit veterána přeje a není čemu se divit.

Pokud se tedy rozhodnete investovat do veterána, musíte si položit zásadní otázku:

Chcete skutečně veterána vlastnit a užívat si s ním do libosti anebo chcete pouze investovat své peníze do takové komodity, ale nechcete nebo neumíte se o ni starat?

V případě druhém bych se porozhlédnul po investičních fondech, které zúročí vaše prostředky, aniž byste museli veterána vlastnit. Příkladem je ENGINE Classic cars fund, který investuje do ikonických a celosvětově známých sběratelských aut a motocyklů. Já osobně s tímto typem investování mám pramalé zkušenosti a nemohu o něm napsat více.

Pokud ale chcete veterána skutečně vlastnit!!!

 

Pořízení auto veterána

Před pořízením veterána zkusme trochu možná nezáživných strohých fakt. Podle FIVA je historické vozidlo „mechanicky poháněné silniční vozidlo, které je minimálně 30et staré, které je uchováváno a udržováno v historicky správném stavu, které není užíváno ke každodenní přepravě, a které je z těchto důvodů součástí našeho technického a kulturního dědictví“.

Pro účely akcí FIVA jsou vozidla zařazována do následujících kategorií:

– Třída A (Ancestor) Vozidla vyrobená do 31. prosince 1904

– Třída B (Veteran) Vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1905 a 31. prosincem 1918

– Třída C (Vintage) Vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1919 a 31. prosincem 1930

– Třída D (Post Vintage) Vozidla zhotovená mezi 1. lednem 1931 a 31. prosincem 1945

– Třída E (Post War) Vozidla postavená mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1960

– Třída F Vozidla postavená mezi 1. lednem 1961 a 31. prosincem 1970

– Třída G Vozidla postavená mezi 1. lednem 1971 a věkovým limitem FIVA dle § 1.

Pro více informací si přečtěte Mezinárodní technický kodex FIVA z r. 2010.

Budete-li přemýšlet o investici do veterána, domnívám se, že třídy F a G jsou pro to nejvhodnější, případně E. Vozidla starší jsou sice nádherné, ale postarat se o ně je již výrazně těžší.

 

Riziko spojené s nákupem auto veterána

Chcete-li si pořídit veterána jako investici, je třeba vnímat klasická rizika spojena s držením jakéhokoli aktiva jako investici.

Riziko původu

Musíte si být jisti, že kupujete skutečně originální vůz tak, jak tehdy vyšel z továrny. Mnoho vozidel nemá původní barvu karoserie, může mít vyměněný motor apod. Neváhejte si velmi detailně prověřit původ vozu alespoň přes VIN – identifikační číslo vozidla, nejlépe také ověřením přímo u automobilky či dle dobové literatury. Auto, které nemá původní barvu, či původní díly, výrazně ztrácí na hodnotě.

Investice do veteránů

S mým Citroenem 15six z roku 1950 na jízdě elegance v Roztokách u Prahy.

Cenový aspekt

Trh s veterány není regulován, musíte si proto co nejlépe ověřit cenovou hladinu kupovaného vozu. Na internetu či v časopisech zkuste najít co nejvíce informací o cenách zvažovaného vozu, prověřte a srovnejte si všechny dostupné inzeráty. Prověřte například německý MotorKlassik Marktplatz nebo české SAuto. Nedoporučuji se podívat na inzerát a vysněné auto si ihned pořizovat. Něco málo času pro porovnání jiných inzerátů, pročtení článků o takových vozech apod. rozhodně stojí za to.

Likvidita

Pokud si koupíte auto veterána, počítejte s tím, že případný prodej vozu může být časově náročnější než prodej ojeté Škody Octavia. Vždy záleží na prodávaném vozu a množství takových aut na trhu. Pořídíte-li běžného veterána (například Mercedes SL R107, Porsche 911…) může prodej proběhnout rychle. Pokud si ale pořizujete mnohem hodnotnějšího či raritního veterána, můžete s prodejem čekat měsíce i roky, než najdete vhodného kupce za očekávanou cenu.

Riziko využití

Veterán musí jezdit, ale nikoli na denní dojíždění do práce. Asi s veteránem nebudete jezdit s rodinnou každý víkend za zábavou. Veterána však musíte čas od času „protáhnout“, aby technicky netrpěl.

Pokud jste si podle této základní definice ověřili, že zamýšlený automobil by mohl být veteránem a jste si vědomi rizik, před vlastním nákupem zvažte i další náklady, které s vlastnění veterána plynou.

Náklady spojené s pořízením veterána

Investice do veterána obnáší i jeho převoz. A to leckdy není tak snadné…

Odkud a kam potřebujete veterána převést? Než si ho převezete k sobě, počítejte s náklady na dopravu cca 20.000 Kč. Můžete si veterána (v závislosti na jeho kondici) přivést po vlastní ose. Obvykle prodejce nabízí krátkodobou registraci pro převoz včetně úhrady povinného ručení. Takový přesun je vhodný pro novější modely, kde se nemusíte bát s vozem vyrazit i po dálnici. V případě potřeby umíme s převozem veterána pomoct.

Auto musíte zaregistrovat! Tato položka vám velmi rychle sníží obsah peněženky o přibližně 5.000 Kč. Je nutné oslovit vhodný klub historických vozidel (klub vozidlo prohlédne, posoudí stav historického vozidla a vydá protokol). Klubů je mnoho, můžete vyzkoušet například Veteran Car Club Praha  nebo najít klub ve svém okolí. Při registraci historického vozidla místně příslušný úřad na základě předložení protokolu o platném testování vydá průkaz historického vozidla a osvědčení o registraci vozidla. Veteránu přidělí zvláštní registrační značku pro historická vozidla a vydá tabulku s registrační značkou.

Náklady spojené s běžným provozem

Máte kam auto umístit? Na ulici ho nenecháte, do garáže se vám nejspíše nevejde. Obvyklá garážová stání nenabízejí nic jiného než místo pro umístění vozidla. Nedostatek možností kam veterána zaparkovat, mě přiměl k vybudování vlastní garáže pro veterány. Zde můžete mít svého veterána zaparkovaného v klidu a ve společnosti dalších krásných vozů, které při návštěvě potěší vaše oko. Navíc své retro auto můžete sledovat i v přímém přenosu přes kamery umístěné v objektu. Počítejte však s náklady kolem 4.000 Kč měsíčně, výhodnější ceny u dlouhodobého stání najdete v Ceníku.

Auto budete muset udržovat. Staré auto potřebuje jezdit, čas od času se vám něco rozbije. Je to zkrátka veterán, který bude potřebovat alespoň minimální servis. Počítejte s náklady přibližně 7.000 Kč ročně.

Musíte zaplatit povinné ručení. Havarijní pojištění pro veterány nehledejte. Žádná pojišťovna veterány nepojistí (alespoň já jsem žádnou ochotnou pojišťovnu v ČR nenašel). Za zákonné povinné ručení ale zaplatíte přibližně 2.000 Kč/rok.

Položek není málo, snad jsem na nic nezapomněl. Pro pochopení, že vlastnit veterána není zadarmo, je tento výčet nutných nákladů dostačující.

Pokud jsem vás neodradil, přeji ať si koupi a vlastnění veterána opravdu užijete. K nákupu by se vám mohl hodit i můj Malý průvodce nákupem auto veterána. Třeba se pak potkáme na některé z veteránských akcí nebo budete potřebovat někde zaparkovat.